Knappe tre uker etter å ha kjørt i Spania. Litt over to uker etter å ha kommet hjem, og vi var i full gang med å pakke til ny tur. Denne gangen gikk turen til Grenland, Skien (Norge), for å delta i RallyX Nordic og NM.
Resultatmessig fikk vi en dårlig start på sesongen med EM i Barcelona, men ting så mye lysere ut før Grenland. Grenland har, etter at vi mistet både KNA Eikers Hakavik og NMK Drammens Lyngås, blitt en slags hjemmebane. Vi hadde bestemt oss, nå skulle vi virkelig reise kjerringa etter at semifinalen glapp mellom fingrene på oss, samme bane i fjor høst.
På fredag hadde vi to tester, og allerede etter første test så det svært lovende ut. Banen føltes alright, og til tross for en rolig gjennomkjøring var tidene overraskende gode. Det var tydelig at ingen hadde husket å banke i bordet, for allerede i test to var banen helt jævlig å kjøre på. Bilene hoppet hvor virkelig ikke skulle hoppe, førerne måtte legge seg ut og snevre seg inn på helt ulogiske steder for å ikke treffe spor.. Dette var noe som ble tatt opp på førermøtet allerede fredag (etter begge tester), og alle deltakere ble lovet at løypene skulle være gode på løpsdagen. Sett bort ifra forholdene mistet vi noe tid på banen i test to, noe vi ikke klarte å finne årsaken til innen Q1 lørdag.
Q1: Planen var (som i alle andre løp) å få en god tid, og ikke havne i fight med de andre, men allerede etter én runde mistet vi turbotrykk under pådrag, og bilen ble svært tung, rett og slett vanskelig å kjøre. Heldigvis er føreren på vårt team en skikkelig bestemt mann, har han bestemt seg for noe så blir det sånn – og han skulle altså passere den målstreken!
Fullfører man ikke løpet får man ikke poeng for den omgangen, og noen poeng er alltid bedre enn ingen poeng.
Banen var desverre like dårlig hele lørdag, som etter første test på fredag. Dette kom av at bakken fortsatt var full av telehiv, og det var rett og slett ikke mulig å preparere nok til at banen ble god/mindre jævlig. Jaja, det var i det minste likt for alle deltakere, så vi måtte rett og slett bare håpe at det var skjermene, og ikke enda dyrere deler som røyk…
Q2: Teamet fikk fikset feilen fra Q1, så nå hadde vi heldigvis turbotrykk igjen. Vi fikk en grei gjennomkjøring, men klarte ikke slå personlig rekord da vi var utenfor banen en liten tur og i sandfella med alle fire hjul.. Men turbotrykket virket, og bilen var noe bedre å kjøre denne kvalifiseringsrunden, så ting så definitivt bedre ut.
Q3: Alt sto og falt på denne kvalifiseringen, og det ble litt i overkant mye press. Vi skulle ta starten, og komme i front for enhver pris, og det gikk omtrent slik:
Vi kom frem i sporet ganske agressivt, og det som gjorde at det rett og slett ble farlig, var at vi traff et av de større hullene i banen. Det at vi traff hullet med ett hjul, førte til at bilen snudde seg foran Ramona Karlsson, og med fronten vår på vei (i nesten 100km/t) inn førerdøra til Knut Ove Børseth. Alt skjedde fort, og det var veldig heldig for Knut Ove at Ramona kom og dyttet oss vekk akkurat da hun gjorde. Vanskelige kjøreforhold, ja rett og slett skummelt når hullene blir så sinnsykt store. Som dere ser i filmen, klarte vi ikke å fullføre den siste kvalifiseringsrunden. To flate dekk, knekt kniv og div. andre ting ble kjapt tilført fixit-listen.
Dette ble nok ei helg med masse fart og spenning, selv om det ikke helt gikk veien for oss. Vi kommer sterkere tilbake skal du se!
Det er som jeg pleier å si – med et godt team, og en helt fantastisk fører, er virkelig ingenting umulig! #keepsmiling
følg Ole Kristian Temte på sosiale medier:
Twitter: @oktemte
Instagram: @olekristiantemte
Facebook.com/okmotorsport
Homepage: http://www.okmotorsport.no/
Det var mange kule bilder!
Gjerne ta en titt på min nye blogg!
http://bildemannenpaul.blogg.no
bildemannenpaul: Tusen takk! Det skal jeg gjøre vetdu! 🙂