Barcelona RX 31. mars 2017 – 02. april 2017

Da vi kom frem til Circuit de Barcelona – Catalunya på torsdag, ble vi meget overrasket hele gjengen. Når vi kjørte gjennom porten var det nemlig ikke bare paddock og bane, neida det var både egen rundkjøring, bensinstasjon og mange virkelig store parkeringsplasser. Jeg har jo ikke vært med på dette sirkuset lenge, og blir fortsatt starstrucked innimellom… Vel.. Bare det å være på banen i Barcelona (!!) var for meg, virkelig stort! Dette er nemlig ikke en hvilken som helst bane, denne banen er i utgangspunktet en Formel 1 bane, helt sykt! *pust – da var jeg rolig igjen..*. 

Barcelona er det første løpet jeg har vært med på, og virkelig vært en del av teamet. Alt var nytt for meg, men klarte å lese en del, og ble også fortalt tildels hvordan ting skulle gjøres. Timeplan, innsjekk, førermøter, medier, fans, fotografering, teknisk kontroll m.m… Ja det er mye å holde styr på, men jeg klarte meg veldig fint gjennom hele helgen. Dette er jo ting jeg vil få ansvar for, og dette er jo ting som vil komme mer eller mindre automatisk.

På lørdag regnet det så å si konstant, noe som gjorde banen glatt som speilblank is. Det som er litt vanskelig med å bedømme vær og vind, baneforhold i varme land som Spania; er at klimaet i seg selv er så varmt gjevnt over, at til tross for at det regner, trengs det ikke mange sekunder før bakken er så å si helt tørr igjen. Dette gjør det ganske vanskelig å bedømme hvilke dekk, dekktrykk, hvor man skal legge seg, og ja.. hvordan kjøre på banen.

Q1: Vi var så vidt bortpå Henning Solbergs Beetle (etter en god start) i første sving. På grunn av glatt bane fikk dette en noe større konsekvens enn først antatt. Vi ble kastet rundt i spinn, rett i betongen sidelengs og endte med en tur på “medical centre”. Bilen fikk moderate skader, og sjåføren fikk påvist kraftig forslått i rygg og venstre ben. Ryggen var så vond at han knapt klarte å gå og vi var usikkre på om han ville klare å sette seg ned i setet igjen, men Ole Kristian gir seg virkelig ikke. Satte seg inn i bilen igjen, og kjørte videre til Q2. 

Grønt lys i Q2: Ole Kristian Temte tar starten, og går inn i en klar ledelse! Han beholdt ledelsen i én runde, før Franske Jérôme Grosset-Janin til slutt klarte å presse seg forbi etter gjentatte, relativt harde, forsøk. Denne hendelsen ble etterforsket av dommere, men vi ba om at de ikke skulle gjøre noe, da det var en ren racing incedent. Bilen fungerte svært godt til tross for listen vi hadde etter første warmup med feil, men en liten miss om forhold på banen, gjorde at vi snurret i jokerlap. Dette gjorde at vi kom sist over mållinjen, og endte i denne runden opp med svært lite poeng.

På søndag skinte sola, og det ble skikkelig sydenvær. Alt blir liksom bedre med engang det blir fint vær, det er jo mye morsommere for publikum også når været er topp!

Q3: Noe føltes feil med bilen, vi ble trege på starten og traff landsmann Tånevik i første sving. Veldig uheldig treff, og vi måtte fraktes av banen da bilen ikke kunne kjøres en eneste meter. Våre mekanikere fikk derfor en stor jobb med bl.a. drivknuter, styrestag og bærebro. Mye jobb, men med våre supre mekanikere er ingen jobb for stor. De jobbet på, og sannerlig ble bilen ferdig til Q4. 

Q4: Vi fullførte ikke Q3, og måtte derfor starte i dårligste startspor. Hele teamet var noe stresset etter alle hendelser, og vi ble derfor (som i Q3) litt for trege i starten, og havner sist ut i feltet. Vi gjør ingen større forsøk på å komme inn i feltet, da det uansett er for sent for vår del, med to ufullførte kvalifiseringsrunder. Vi brukte de gjenstående rundende i Q4 på å finne ut hva som måtte justeres videre med bilen.

Vi kom til Barcelona uten noen forhåpninger over hodet. Med en bil som var langt ifra ferdig, og med en sjåfør som virkelig ikke hadde hatt den riktige oppladningen før løpet. Vi hadde ikke engang regnet med å komme helt til Barcelona, vi trodde vi måtte snu i Frankrike – at motoren ikke skulle virke. Vi fikk heldigvis kjørt, og beholdt med det også status som Permanent Driver i EM. En av rundene kjørte vi også på like god tid som flere av VM-bilene, noe som i seg selv er noe å feire! Vi fikk kjøretrening, og vi fikk kjenne på bilen.
Det er bare ett å gjøre… Ta av seg hatten – for med et godt team, og en helt fantastisk fører, er virkelig ingenting umulig! 
#keepsmiling 

Få et større innblikk i hva som skjer,
følg Ole Kristian Temte på sosiale medier:

Twitter: @oktemte
Instagram: @olekristiantemte
Facebook.com/okmotorsport
Homepage: http://www.okmotorsport.no/
 

#okmotorsport #motorsport #sport #motor #bil #bilsport #supercar #olekristiantemte #jobb #work #arbeid #hverdag #personlig #sosialemedier #EM #rallycross #RX #FIA #FIAworldRX #european #europa 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg